Opracowanie: Grażyna Zielińska
Dążenie do ukształtowania sylwetki „Twórcy przyszłości”, który bardzo dobrze sobie radzi z rozwiązywaniem problemów z życia codziennego, stosując właściwe metody. Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce. Szkoła kształci w oparciu o programy wzbogacone o problemy praktyczne, tworząc odpowiednie warunki organizacyjne i materialne służące ich doskonaleniu. Nasz absolwent poznaje i stosuje metody rozwiązywania problemów, uzyskuje wysokie wyniki na sprawdzianie zewnętrznym w kategorii „wykorzystanie wiedzy w praktyce”. Nauczyciele posiadają wysokie kompetencje w zakresie metod, form, środków służących kształceniu umiejętności praktycznych. Nasz sukces w osiągnięciu celu opiera się na aktywnym uczestnictwie wszystkich podmiotów szkoły w realizacji celów.
Zawartość programu:
Część 1: Cele szkoły Część 2: Plany działania Część 3: Oczekiwane osiągnięcia CELE STRATEGICZNE
- Podniesienie jakości pracy szkoły - sprawne zarządzanie i organizacja pracy.
- Kształcenie wszechstronnego rozwoju ucznia.
Cele szkoły
Podniesienie jakości pracy szkoły - sprawne zarządzanie i organizacja pracy.
- Tworzyć warunki organizacyjne materialne i programowe do kształcenia umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.
- Doskonalić kompetencje nauczycieli w zakresie metod, form, środków służących kształceniu umiejętności praktycznych.
Cele szkoły KSZTAŁCENIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU UCZNIA
- Podniesienie poziomu nauczania i uczenia się poprzez kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy i umiejętności w praktyce i aktywności twórczej.
- Motywowanie uczniów do kształcenia umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.
Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 1: Tworzyć warunki materialne do doskonalenia umiejętności praktycznych zastosowania wiedzy w praktyce. |
Kryteria Sukcesu Szkoła wzbogacona o odpowiednie środki dydaktyczne i pozostałe wyposażenie potrzebne do ćwiczeń praktycznych, zgodnie z wnioskami nauczycieli. |
OBSZAR: Zarządzanie, kierowanie i zapewnianie jakosci (Przystosowanie bazy i wyposażenia placówki do realizacji zadań szkoły.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Zinwentaryzować wyposażenie szkoły, rozpoznać potrzeby w zakresie środków potrzebnych do kształcenia umiejętności praktycznych.
- Przyjąć jako priorytet w wydatkach zakup środków niezbędnych do realizacji programu.
- Uwzględnić w planie finansowym szkoły wydatki związane z realizacją programu rozwoju, w tym na doskonalenie nauczycieli.
- Wyposażyć bibliotekę szkolną w pozycje metodyczne z zakresu kształcenia umiejętności praktycznych.
- Modernizować wyposażenie szkoły, sale lekcyjne wyposażyć w środki i sprzęt potrzebny do prowadzenia doświadczeń, ćwiczeń, prowadzenia obserwacji.
|
XI-XII 2003
X 2004
X 2004
Przez cały okres realizacji programu
|
Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły
Bibliotekarz
Nauczyciele |
Wszyscy nauczyciele
Księgowa
Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły |
Monitorowanie i ewaluacja procesu: Ankieta – „Potrzeby nauczycieli w celu kształcenia u uczniów umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.” Określenie stopnia realizacji oczekiwań nauczycieli. |
Dowody wykonania: Wzbogacone wyposażenie szkoły. Wykaz zakupionych pomocy. | Wdrażanie planu działania
Priorytet Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności
Cel 2:Tworzyć warunki organizacyjne do doskonalenia umiejętności praktycznych zastosowania wiedzy w praktyce. |
Kryteria sukcesu:
- W szkole istnieje koło kształcące i rozwijające wskazaną umiejętność.
- Zajęcia raz w tygodniu zostaną połączone w bloki dwugodzinne (przyroda, matematyka, język polski)
- Arkusz organizacyjny uwzględnia przydział godzin na realizację zajęć pozalekcyjnych w klasie VI – wykorzystanie wiedzy w praktyce.
- Zastępstwa organizowane z wykorzystaniem zestawów ćwiczeń kształcących umiejętności praktyczne.
|
OBSZAR: Zarządzanie, kierowanie i zapewnianie jakosci (Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez właściwą organizacje jej funkcjonowania.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Rozpoznanie potrzeb klas. Analiza wniosków ze sprawdzianu zewnętrznego, próbnego i bieżącego pomiaru dydaktycznego.
- Zaplanować w arkuszu organizacyjnym godziny na realizację:
- Zajęć pozalekcyjnych w celu realizacji programu naprawczego w klasie VI
- Koła kształcącego wskazaną umiejętność
Wnioskować do organu prowadzącego o ich przydział.
- Budować rozkład zajęć lekcyjnych uwzględniając dwugodzinne bloki zajęć z j.polskiego, matematyki, przyrody w celu stworzenia możliwości czasowych na ćwiczenia praktyczne.
- Organizować zastępstwa z wykorzystaniem zestawów ćwiczeń kształcących tą umiejętność.
|
IX 2003
IV
IX 2003
2004 IX 2003 Kolejne lata
|
Lider zespołów oddziałowych.
Dyrektor
Dyrektor
|
n-le przedmiotów
n-le prowadzący te zajęcia
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu: Analiza dokumentacji –raport sprawdzian, arkusz organizacyjny, rozkład zajęć lekcyjnych |
Dowody wykonania: Zatwierdzony arkusz organizacyjny Tygodniowy rozkład zajęć. Zapisy w dziennikach. | Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 3: Modyfikowanie programów pracy szkoły; wzbogacanie o ćwiczenia, problemy praktyczne. |
Kryteria Sukcesu Wszystkie programy realizowane w szkole są zweryfikowane i zawierają dodatkowe zadania i ćwiczenia kształcące umiejętności praktyczne. |
OBSZAR: KSZTAŁCENIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU UCZNIA. (Programy pracy szkoły.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Zweryfikować:
- program wychowawczy szkoły,
- programy nauczania,
- program zajęć pozalekcyjnych,
- program pracy świetlicy szkolnej pod kątem proponowanych ćwiczeń praktycznych.
- Uwzględnić w planach wynikowych dodatkowe zajęcia kształcące umiejętność.
- Wprowadzać treści, metody pracy, ćwiczenia umożliwiające doskonalenie umiejętności praktycznych
|
I semestr 2003/04
|
Zespoły ds. ewaluacji programów
Liderzy zespołów: KL.I-III KL.IV-VI
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele świetlicy
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu: Analiza dokumentacji - zmiany w programach, planach, scenariuszach zajęć Ewaluacja programów pod kątem standardów egzaminacyjnych dotyczących umiejętności WWwP. |
Dowody wykonania: Raport z ewaluacji programów „Zawartość zadań i ćwiczeń kształcących umiejętności praktyczne”. Zmodyfikowane plany wynikowe o ćwiczenia umożliwiające doskonalenie umiejętności praktycznych. Zmodyfikowane programy i plany pracy szkoły | Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 4: Doskonalić proces nauczania w większym niż dotychczas stopniu uwzględniać w nim ćwiczenia praktyczne. |
Kryteria Sukcesu Wyniki obserwacji potwierdzają większą ilość ćwiczeń praktycznych, lekcji w terenie, wycieczek dydaktycznych… Utworzenie banku pomysłów doskonalących umiejętności praktyczne na wszystkich przedmiotach. |
OBSZAR: KSZTAŁCENIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU UCZNIA. (Jakość nauczania.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Wykorzystywać środki dydaktyczne w procesie lekcyjnym.
- Organizować pracę zespołową i indywidualną.
- Organizować lekcje w terenie, wycieczki dydaktyczne, muzealne, obserwacje, pomiary.
- Stosować formy i metody pracy z uczniem kształcące umiejętności praktyczne.
- Tworzyć bank zadań, projektów, scenariuszy, programów zajęć pozalekcyjnych doskonalących umiejętności praktyczne i umożliwiających wykorzystanie wiedzy w praktyce.
|
Przez cały okres realizacji programu
|
Liderzy zespołów: KL.I-III KL.IV-VI
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele świetlicy
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu: Hospitacja lekcji i zajęć pozalekcyjnych. – kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce. Obserwacja aktywności uczniów i wytworów dziecięcych. Analiza dokumentacji – rejestr praktycznych form realizacji zajęć, banku pomysłów, wytworów uczniów |
Dowody wykonania: Rejestr lekcji w terenie, wycieczek dydaktycznych, obserwacji, pomiarów, eksperymentów, doświadczeń. Bank projektów, scenariuszy, programów doskonalących umiejętności praktyczne. Wytwory uczniów potwierdzające wykorzystanie wiedzy w praktyce. | Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 5: Zwiększyć efektywność procesu uczenia się w zakresie umiejętności praktycznych. |
Kryteria Sukcesu Wyniki badań potwierdzają większą aktywność uczniów, wyższą motywację do uczenia, właściwą jakość prac domowych. Zajęcia otwarte dla rodziców ukazujące kształtowanie umiejętności praktycznych. Motyw przewodni konkursów to – wykorzystanie wiedzy w praktyce. |
OBSZAR: KSZTAŁCENIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU UCZNIA. (Jakość uczenia się.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Motywować i aktywizować uczniów w procesie uczenia poprzez: inspirowanie ćwiczeń praktycznych, projektów, poszukiwanie informacji, prowadzenie doświadczeń, pomiarów, obserwacji.
- Dostosować jakość i ilość pracy domowej do zakładanych celów.
- Opracować scenariusze zajęć z kształtowaniem tej umiejętności- przekazać do banku.
- Zwiększyć inicjatywę, motywację, aktywność uczniów w celu kształtowania tej umiejętności – konkursy.
|
Przez cały okres realizacji programu
|
Liderzy zespołów: KL.I-III KL.IV-VI
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele świetlicy
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu: Ewaluacja pracy nauczyciela pod kątem aktywizacji ucznia i jakości pracy domowej. Hospitowanie lekcji pod kątem jakości i ilości ćwiczeń praktycznych |
Dowody wykonania: Wyniki ankiety „ Aktywność ucznia, praca domowa a umiejętności praktyczne.” Dokumentacja z hospitacji zajęć. Protokoły z konkursów. | Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 6: Uaktywnić wszystkie pomioty szkoły do realizacji planu: koordynować i integrować ich pracę. |
Kryteria Sukcesu Wszystkie podmioty pracy szkoły podejmą zadania służące realizacji celów programu rozwoju. |
OBSZAR: WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM - BUDOWANIE KONCEPCJI PRACY SZKOŁY. (Współpraca podmiotów szkoły)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Powołać zespół ds. realizacji programu, określić jego działania jako koordynatora działań w zakresie realizacji programu.
- Włączyć w plan pracy zespołów n-li uczących w tym samym oddziale zadania związane z realizacją planu rozwoju.
- Włączyć rodziców do procesu uczenia; przeprowadzić zebranie z rodzicami na temat celów programu i zadań programu.
- Włączyć świetlicę szkolną i bibliotekę do realizacji programu
|
Początek IX 2003 Zebranie z rodzicami – X 2003 i kolejne
|
Zespół koordynujący
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele świetlicy
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu: · Analiza dokumentacji: zespołu koordynującego, zespołów samokształceniowych, dzienników zajęć szkolnych, zebrań z rodzicami. |
Dowody wykonania: · Dokument określający zadania zespołu koordynującego. Plany pracy samokształceniowych protokoły zespołów samokształceniowych. Protokoły zebrań z rodzicami. Zapisy w dziennikach lekcyjnych. | Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 7: Doskonalić kompetencje zawodowe w zakresie metod, form i środków dydaktycznych ułatwiających uczniom wykorzystywanie wiedzy w praktyce.. |
Kryteria Sukcesu · Wszyscy nauczyciele uczestniczyli przynajmniej w jednej formie doskonalenia w zakresie kształcenia umiejętności praktycznych. Plan doskonalenia zawodowego zrealizowany w 70%. Tematyka spotkań zespołów w 70% dotyczy realizacji programu rozwoju. |
OBSZAR: WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM - BUDOWANIE KONCEPCJI PRACY SZKOŁY. (Kadra pedagogiczna.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Rozpoznać potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia kompetencji w zakresie kształcenia metod praktycznych.
- Opracować i wdrożyć plan doskonalenia zawodowego.
- Organizować szkolenia wewnętrzne na tematy związane z programem.
- Przyjąć jako priorytet w pracy zespołów samokształceniowych aktywne włączenie się w realizację programu.
- Umożliwić wymianę doświadczeń.
- Korelacja między przedmiotami - ustalenie zasad i obszarów współpracy
|
Przez cały okres realizacji programu
|
Dyrektor
Liderzy zespołów: KL.I-III KL.IV-VI
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele świetlicy
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu: · Analiza dokumentacji: plan doskonalenia zawodowego; stopień realizacji, plany pracy zespołów samokszt; zgodność tematyki spotkań z planem rozwoju. |
Dowody wykonania: plany doskonalenia zawodowego, zaświadczenia plany i sprawozdania z zespołów samokształceniowych | Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 8: Monitorować osiągnięcia uczniów pod kątem umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce. |
Kryteria Sukcesu Diagnoza we wszystkich klasach, opracowane wyniki ,wnioski posłużą doskonaleniu procesu nauczania, uczenia się. Badanie postępu tej umiejętności u uczniów. Bank narzędzi diagnostycznych badających tą umiejętność. |
OBSZAR: KSZTAŁCENIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU UCZNIA. (Osiągnięcia uczniów.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Uwzględnić umiejętności praktyczne w WSO.
- Przeprowadzić diagnozę wstępną poziomu umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce, określić problem uczniów.
- Tworzyć bank narzędzi diagnostycznych.
- Systematycznie sprawdzać umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce, formułować wnioski i wykorzystywać je do kierowania procesem nauczania i uczenia się.
- Dostosować prace klasowe i sprawdziany uwzględniające stałe kontrolowanie poziomu umiejętności praktycznych u uczniów6.
- Uwzględnić w systemie badania osiągnięć uczniów mierzenie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce na wszystkich poziomach.
|
Do końca listopada 2003
Przez cały okres realizacji programu
|
Liderzy zespołów: KL.I-III KL.IV-VI
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele świetlicy
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu: Analiza dokumentacji: sprawdziany i prace klasowe, pomiar dydaktyczny. |
Dowody wykonania: Bank narzędzi diagnostycznych. Raport z przeprowadzenia badań osiągnięć uczniów. Przykładowe prace klasowe. | Wdrażanie planu działania
Priorytet. Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. Cel 9: Monitorować realizację programu rozwoju. Wspierać zespół koordynujący. |
Kryteria Sukcesu Program będzie systematycznie realizowany. Ewaluacja programu potwierdzi jego efektywność. |
OBSZAR: ZARZĄDZANIE, KIEROWANIE I ZAPEWNIANIE JAKOSCI (Mierzenie jakości pracy szkoły.)
Zadania Co należy zrobić, by osiągnąć cel? |
Termin realizacji |
Kto jest głównym odpowiedzialnym |
Kto jest zaangażowany? |
1 |
2 |
3 |
4 |
- Wypracować wskaźniki efektywności programu.
- Wypracować narzędzia diagnostyczne.
- Hospitować lekcje pod kątem jakości i ilości ćwiczeń praktycznych.
- Zdiagnozować jakość i ilość zadawanej pracy domowej.
- Analizować dokumentację pracy szkoły: programy, dzienniki zajęć.
- Analizować wytwory prac uczniów.
- Dokonać końcowej ewaluacji programu.
|
XII 2003
Zgodnie z planem mierzenia.Przez cały okres realizacji programu
|
Zespół koordynujący
|
Liderzy zespołów: KL.I-III KL.IV-VI
|
Monitorowanie i ewaluacja procesu:
Testy sprawdzające umiejętności praktyczne.
Analiza dokumentacji przebiegu nauczania.
Obserwacja aktywności uczniów i wytworów dziecięcych.
Analiza wyników sprawdzianu zewnętrznego.
badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
badanie skuteczności działania.
systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły.
Hospitacja lekcji i zajęć pozalekcyjnych.: obserwowanie zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli w celu pozyskiwania i gromadzenia informacji o efektach ich pracy.
pozyskiwanie i analizowanie opinii uczniów, rodziców i nauczycieli.
diagnozowanie oczekiwań uczniów, rodziców, nauczycieli. |
Dowody wykonania:
Wskaźniki efektywności programu.
Narzędzia diagnostyczne.
Dokumenty z hospitacji.
Raporty.
Notatki służbowe z analizy dokumentacji, z obserwacji.
Raport końcowy. | Uzasadnienie wyboru priorytetów
Cel strategiczny |
Priorytet |
Cele ogólne |
Cele szczegółowe |
Opis oczekiwanych osiągnięć |
Kształcenie wszechstronnego rozwoju ucznia Podniesienie poziomu kształcenia. |
Wykazywać użyteczność wiedzy i umiejętności. |
- Kształcić umiejętność wykorzystania wiedzy i umiejętności w praktyce i aktywności twórczej.
- Tworzyć warunki organizacyjne materialne i programowe do kształcenia umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.
- Doskonalić kompetencje nauczycieli w zakresie metod, form, środków służących kształceniu umiejętności praktycznych.
- Zaktywizować wszystkie podmioty szkoły do realizacji celów programu.
|
- Kształcić umiejętności praktyczne.
- Uczyć metod rozwiązywania problemów.
- Pokazywać związek omawianych zagadnień teoretycznych z problemami bliskimi dzieciom.
|
- Uczeń lepiej sobie radzi z rozwiązywaniem problemów z życia codziennego.
- Uczeń poznaje i stosuje metody rozwiązywania problemów.
- Uczeń uzyskuje wyższe wyniki w zadaniach praktycznych w wewnętrznym badaniu osiągnięć.
- Uczeń uzyskuje wyższy wynik sprawdzianu zewnętrznego w kategorii "wykorzystanie wiedzy w praktyce".
| opracowała mgr Grażyna Zielińska dyr.SP w Nowym Dworze |